Een kleine tentoonstelling met bijzondere invalshoek
(uitsluitend online te zien)
door:
Lara Weiss, oud-conservator collectie Egypte en Nubië
Serene kunst
Wie naar de kunst uit het oude Egypte kijkt, ziet vaak nogal serene figuren. Niet bepaald rock-‘n-roll, zou je denken. Dat heeft te maken met de relatief strenge voorschriften van vormen in de oud-Egyptische kunst. Beelden en reliëfs werden gemaakt voor de eeuwigheid en tonen de hoge ambtenaren zittend of staand, zonder veel beweging. Bovendien zijn door de eeuwen heen veel van de oorspronkelijk felle kleuren verloren gegaan. Ook dat versterkt de indruk van een rustige, ‘klassieke’ schoonheid. Toch wisten ook de oude Egyptenaren hoe je een feestje viert. Vaak in het kader van religie, maar natuurlijk ook om gewoon plezier te hebben. Deze pop-up-tentoonstelling geeft een inkijkje in Egyptische uitspattingen in de oudheid en de achterliggende symboliek.
Seks
Als we de Egyptische wijsheidsteksten mogen geloven, was echtelijke trouw de norm in het oude Egypte. Maar er is ook veel over overspel bekend. Seks was in principe bedoeld voor het verwekken van zo veel mogelijk nakomelingen. Ook stimulerende middelen waren bekend. Medische teksten bevelen hiervoor een crème van honing (zie ‘Papyrus met recepten’) aan.
Drugs
Buitensporige consumptie van alcohol was niet altijd wenselijk, blijkt uit wijsheidsteksten: “Ik heb vernomen dat je je schrijversopleiding verwaarloost en je vergaat in vermaak, dat je om de huizen trekt en er een walm van bier achter je aan waait”, zegt er één. En een ander: “Je kunt het vergelijken met een kromme stuurriem, die noch aan een kant noch naar de andere wil, of met een schrijn, die door de god verlaten is of een huis waar geen brood te vinden is. (…) verban de bierfles uit je hart en vergeet de wijn.” Toch weten we uit archeologische resten en afbeeldingen dat er volop drank en misschien soms drugs (al dan niet voor medische doeleinden) werd geconsumeerd.
Rock-’n-roll
Natuurlijk kenden de oude Egyptenaren nog geen rock-’n-roll, maar dans en muziek waren belangrijke ingrediënten van hun cultuur. Dans en muziek vond plaats in tempels, paleizen, werkplaatsen, boerderijen, bij begrafenissen, maar ook thuis. Het was vermaak, maar ook een belangrijk onderdeel van religieuze praktijken.
Wijn, vrouwen en gezang in het oude Egypte
Tik of klik op de voorwerpen voor meer informatie.
De penis van god Osiris
De penis van de god Osiris speelt een belangrijke rol in de Egyptische mythologie. Zijn broer Seth vermoordde Osiris om zelf koning over Egypte te worden. Osiris heerste voortaan over de onderwereld. Zijn vrouw, de godin Iris, werd zwanger door in de vorm van een vogeltje boven Osiris’ in erectie verkerende penis te vliegen. Hun zoon, de god Horus, zou later zijn vader wreken en zelf koning van Egypte worden.
- materiaal: aardewerk, goud, glas, hars, linnen
- afmetingen: 7,3 x 10,3 x 36,8 centimeter
- datering: Grieks-Romeinse periode; Ptolemaeëntijd (332 v.Chr. – 1ste eeuw na Chr.)
- inventarisnummer: F 1996/1.2
De penis van de god Min
Door het mythologische verhaal over de wraak van Osiris’ zoon Horus op Seth staat de penis in het oude Egypte symbool voor wederopstanding en vruchtbaarheid. In de reliëfkunst wordt de god Min met een in erectie verkerende penis afgebeeld, zoals op deze stèle (grafsteen) van de ambtenaar Sihathor. Hij brengt een offer aan de god Min-Horus.
- materiaal: kalksteen
- afmetingen: 54 x 29 x 9 centimeter
- datering: Middenrijk (1980-1760 v.Chr.)
- inventarisnummer: AP 48
De processie van Harpocrates
Tijdens gezamenlijke opgravingen van de dierenbegraafplaats in Sakkara door het Rijksmuseum van Oudheden en de Egypt Exploration Society werd in 1971 dit vrij zeldzame beeld gevonden. De enorme fallus van de god Harpocrates (de Grieks-Romeinse variant van de traditioneel Egyptische Horus) wordt gedragen door twee Bes-goden en twee vrouwen met ontblote bovenlichamen. Ook dit beeld is een symbool van seksualiteit, wederopstanding en vruchtbaarheid.
- materiaal: terracotta
- afmetingen: 40 x 12,5 x 25 centimeter
- datering: Grieks-Romeinse periode; Ptolemaeëntijd (332 v.Chr. – 1ste eeuw na Chr.)
- inventarisnummer: F 1975/11.2
Een bruid voor het hiernamaals?
Op dit beeldje van een vrouw zijn de primaire geslachtskenmerken sterk benadrukt: de borsten en het schaamdriehoek. Vroeger noemden archeologen dit soort beeldjes ‘dodenbruiden’. Dat is al lang achterhaald. Vruchtbaarheid en kinderen krijgen is immers een taak voor mannen én vrouwen. Daarom werden dit soort vruchtbaarheidsbeeldjes ook aan beide geslachten als grafgiften meegegeven.
- materiaal: terracotta
- afmetingen: 17,5 centimeter
- datering: Tweede tussenperiode; 15de-16de dynastie (1600-1540 v.Chr.)
- inventarisnummer: AMM 25-e
Kraambed
De geboorte van een kind was een gevaarlijke aangelegenheid. Vaak overleden vrouw én kind. Daarom moesten ze allebei extra beschermd worden. Op dit kraambed ligt de vrouw, haar baby en een spiegel. Het bed symboliseert de succesvolle geboorte. De spiegel zinspeelt mogelijk op de voorafgaande erotiek.
- materiaal: kalksteen
- afmetingen: 11 centimeter
- datering: Nieuwe rijk (1539-1077 v.Chr.)
- inventarisnummer: L.VII.13
Slaapmiddel
Net als tegenwoordig werden drugs in het oude Egypte als medicatie gebruikt. De belangrijkste magisch-medische tekst is de ‘papyrus Leiden-Londen’, zo genoemd omdat het British Museum de andere helft bezit. In deze tekst worden verschillende recepten genoemd, bijvoorbeeld een drankje met alruin, dat een man twee dagen laat slapen. Een ander recept is het besmeren van de mannelijke penis met honing, om de liefde van een vrouw te winnen.
- materiaal: papyrus
- datering: Romeinse periode (3de eeuw na Chr.)
- inventarisnummer: AMS 65
Rode wijn
Ook alcohol was in het oude Egypte het meest gebruikte genotsmiddel, net als bij ons. Met name rode wijn was een populair drankje tijdens de feesten en banketten van ambtenaren. Deze faience kralen hebben de vorm van blauwe druiventrossen.
- materiaal: faience
- afmetingen: 1,7 centimeter
- datering: Nieuwe rijk (1539-1077 v.Chr.)
- inventarisnummer: AA.CXVIII-7
Bier
Nóg belangrijker dan wijn, en ook beschikbaar voor de minder bedeelden, was bier. Het bevatte minder alcohol dan het hedendaagse bier en was meer een soort pap-achtig voedingsmiddel dat met een rietje gedronken werd. Om voor de eeuwigheid over bier te beschikken, beeldde Antefoker zelfs zijn meesterbrouwer op zijn grafsteen af.
- materiaal: kalksteen
- afmetingen: 143 x 80 x 12 centimeter
- datering: Middenrijk; 12e dynastie (1939 v.Chr.)
- inventarisnummer: AP 7
Lotus voor de eeuwigheid
Aan de geur van de lotusbloem worden soms licht erotiserende en misschien zelfs psychedelische eigenschappen toegeschreven. Er zijn echter weinig aanwijzingen dat lotus de eerste ‘partydrug’ geweest zou kunnen zijn. In het oude Egypte werd de lotusbloem geassocieerd met het verkrijgen van onsterfelijkheid. Vooral daarom ruiken de doden in de oud-Egyptische kunst vaak aan de lotusbloem. Ook sieraden werden ermee gedecoreerd, zoals hier het zilveren diadeem van koning Antef.
- materiaal: zilver, goud, glas, faience
- afmetingen: 18,5 x 1,8 x 18 centimeter
- datering: Tweede tussenperiode; 17e dynastie (ca. 1647 v.Chr.)
- inventarisnummer: AO 11a-2
Bes, danser en beschermer
Bes is een kleine god die vaak dansend werd voorgesteld. Links is de dwergachtige god te zien met een muziekinstrument: een tamboerijn. Muziek en dans riepen vreugde en geluk op. Er wordt vaak ook bij gedronken. Er zijn bijvoorbeeld wijnkruiken gevonden die zijn versierd met een afbeelding van Bes.
- materiaal: brons
- afmetingen: 11 centimeter
- datering: Late periode (722-332 v.Chr.)
- inventarisnummer: AED 102
Bes was niet alleen vrolijk en grappig. Rechts steekt hij zijn tong uit om gevaren af te weren. Bescherming bieden tegen het kwaad, vooral in de huiselijke omgeving, was een van zijn belangrijkste taken.
- materiaal: faience
- afmetingen: 23,5 centimeter
- datering: Grieks-Romeinse periode; Ptolemaeëntijd (332-30 v.Chr.)
- inventarisnummer: AED 99
Dansen voor Dionysos
Ook in de laat-antieke tijd (4de-5de eeuw na Chr.) werd in Egypte nog volop gedanst, vaak als onderdeel van de hellenistische cultus van de god Dionysos. Ook muziek en wijn speelden daarin een belangrijke rol. Dit fragment van een kleed was ooit deel van de halsopening van een tunica en is in het museum te zien in de tentoonstelling Textiel uit Egypte.
- materiaal: linnen, wol
- afmetingen: 26 x 35 centimeter
- datering: Laat-antieke periode (4de-5de eeuw na Chr.)
- inventarisnummer: F 1973/9.7
Een minder bekende harpspeler
Liefhebbers kennen misschien de harpspeler in de grafkapel van Paätenemheb, een bijzondere afbeelding uit de Egyptische collectie van het Rijksmuseum van Oudheden. Maar ook op de stèle van Saisis is een harpspeler afgebeeld. Hij zingt een lied voor de overledene en zijn familie.
- materiaal: kalksteen
- afmetingen: 161 x 75 x 22 centimeter
- datering: Middenrijk; 12de dynastie (1939-1760 v.Chr.)
- inventarisnummer: AP 65
-
De penis van god Osiris
Beeldje met erectie
-
De penis van de god Min
Grafsteen met offerformule
-
De processie van Harpocrates
Beeld met enorme fallus
-
Een bruid voor het hiernamaals?
Vruchtbaarheidsbeeldje
-
Kraambed
Reliëf ter bescherming
-
Slaapmiddel
Papyrus met recepten
-
Rode wijn
Kralen in de vorm van druiventrossen
-
Bier
Grafsteen met meesterbrouwer
-
Lotus voor de eeuwigheid
Zilveren diadeem
-
Bes, danser en beschermer
Beeldjes van een vrolijke beschermgod
-
Dansen voor Dionysos
Fragment van een kleed
-
Een minder bekende harpspeler
Grafsteen met muzikant
Alle getoonde objecten komen uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden, tenzij anders aangegeven.
Bekijk nog meer web-exposities