Een kleine tentoonstelling met bijzondere invalshoek
(uitsluitend online te zien)
door:
Koen Klein, assistent-projectcoördinator
vanuit de
NWO-zwaartekrachtbeurs Anchoring Innovation
Propaganda via munten
‘Geld regeert de wereld’, zegt het spreekwoord. De Romeinse keizers weten dit maar al te goed. Als hun soldaten geen geld krijgen, willen ze nog wel eens gaan muiten. Maar geld is meer dan een betaalmiddel voor Romeinse keizers. Muntgeld is ook een middel om hun ideeën wereldkundig te maken: een soort propaganda via munten.
De derde eeuw: twee keizers?
Ook in de derde eeuw speelt muntgeld een propagandarol. Deze derde eeuw is een moeilijke tijd voor Rome met veel opstanden en veldslagen. In 260 gaat het zelfs helemaal mis: keizer Valerianus (200-260) wordt gevangengenomen op veldtocht in het oosten van zijn rijk. Zijn zoon Gallienus (ca. 218-268) regeert verder als keizer. Als de geest echter eenmaal uit de fles is, gaat deze moeilijk terug. De schok van de gevangenneming van Valerianus leidt overal tot verwarring. De troepen in het westelijke deel van het Romeinse rijk – van Engeland tot Spanje – kiezen eieren voor hun geld. Om aanvallen van grensstammen beter tegen te gaan, en deels uit opportunisme, benoemen ze een nieuwe keizer. De keuze valt op generaal Postumus (onbekend-269). Nu heeft het Romeinse Rijk twee keizers: Gallienus en Postumus. Wie is nu de echte keizer?
De hulp van Hercules
Keizer Postumus laat de Romeinse godheid Hercules op verschillende munten zetten. Dat hij de hulp inschakelt van Hercules ligt niet direct voor de hand: moet hij zich niet juist verzetten tegen Romeinse afbeeldingen, nu hij in opstand is gekomen tegen de keizer in Rome? Toch komt het beeld van Hercules goed van pas. De soldaten langs de Rijn hebben al lang een speciale band met deze god. Aan deze soldaten maakt Postumus duidelijk dat hij een Romeinse keizer is, juist door deze Romeinse godheid op zijn munt te zetten.
Magusanus
Ook sluit hij zich zo aan bij een lange traditie van Herculesdevotie in het Rijngebied. Hier wordt een mengvorm van Hercules en een plaatselijke godheid vereerd: Hercules Magusanus. Deze godheid wordt soms specifiek in verband gebracht met de stam van de Bataven, die in Zuid-Nederland wonen. Toch lijkt Magusanus een bredere band met de soldaten langs de Rijn te hebben gehad. Postumus haalt de banden met deze soldaten aan door Hercules op zijn munten af te beelden.
De godenreeks van Gallienus
Ook Gallienus slaat munten met Hercules erop. Hij doet dit nota bene in hetzelfde jaar waarin Postumus zijn Herculesmunten laat slaan. Hercules krijgt bij Gallienus echter een andere betekenis: hij wordt neergezet tussen een reeks andere goden die eerder Rome te hulp waren geschoten. Gallienus’ muntgeld vertelt dus een ander verhaal: het verhaal dat de goden aan de kant van Gallienus en Rome staan in tijd van nood, en niet bij Postumus horen.
Hercules als anker
Postumus en Gallienus gebruiken de afbeelding van Hercules om hun eigen doelen te bereiken. Postumus verbindt zich via Hercules aan de Rijnsoldaten. Gallienus gebruikt Hercules juist tegen Postumus. Beiden proberen zo de nieuwe situatie via Hercules te verklaren. Hercules vervult hiermee een brugfunctie tussen keizers en hun doelgroep. Er is hier sprake van ‘verankeren’. Door metaforische ‘ankers’ worden nieuwe situaties en ideeën verbonden aan bestaande gebruiken en ideeën. De beeltenis van Hercules is als een anker, dat als een bekend referentiepunt helpt om een nieuw idee, zoals het keizerschap van Postumus, voor de bevolking aanvaardbaar te maken. Muntgebruik, innovatie en verankering tijdens de derde eeuw worden momenteel door Grace MacLachlan verder onderzocht, als deel van de NWO-zwaartekrachtbeurs Anchoring Innovation.
Munten als propagandamiddel
Tik of klik op de voorwerpen voor meer informatie.
Een Hercules voor elke keizer
De beeltenis van Hercules als propagandamiddel is door verschillende keizers anders gebruikt. Keizer Hadrianus (76-138) bijvoorbeeld, liet een Herculesmunt slaan die verbonden was met Spanje, zijn thuisland; Antoninus Pius (86-161) liet een munt slaan die juist hoort bij een tempel in de stad Rome (Hercules Invictus). Hier is een munt van Septimius Severus (145-211) te zien. De beeltenis van Hercules op deze munt (RIC IV Septimius Severus 97) is vrij traditioneel. Hercules heeft zijn knots en boog vast en draagt zijn karakteristieke leeuwenvel. Toch krijgt de beeltenis een diepere betekenis. Hercules was namelijk een patroon-god van Leptis Magna, de stad waar keizer Septimius Severus geboren werd. Deze Hercules-afbeelding is dus zeker niet zonder dubbele betekenis.
- materiaal: zilver
- afmetingen: diameter 17 millimeter, gewicht 2,56 gram
- periode: 197 na Chr.
- inventarisnummer: f 1931/2.9
- herkomst: legaat februari 1931
Hercules in het noordwesten
Twee beeldjes, twee keer Hercules, maar uit twee zeer verschillende tijden. Het beeldje links (Hercules Bibax, de drinkende Hercules) werd ergens tussen 15 tot 28 na Chr. gewijd; Het beeldje rechts komt uit de tweede eeuw. Ze vertegenwoordigen een lange traditie van Herculesverering in Romeins Nederland. Vergelijkbare beeldjes werden bij Gallo-Romeinse tempels gevonden in Empel en Elst. Hier maakten ze deel uit van de verering door de soldaten langs de Rijn. Hercules’ latere avonturen en mythes, waarin hij door het Germaanse deel van het rijk trok, spraken deze soldaten erg aan. Ook zijn militaire karakter hielp mee, die we terugzien in enkele titels die Hercules kreeg: victor (overwinnaar) en invictus (onoverwinnelijk). Hercules en de soldaten waren op deze manier sterk aan elkaar verbonden.
- materiaal: brons
- afmetingen: hoogte 6 centimeter (l), hoogte 5,7 centimeter (r)
- periode: 15-30 na Chr. (l), 100-200 na Chr. (r)
- inventarisnummers: g 2008/6.1974-zn29 (l), h 2013/7.1 (r)
- herkomst: overdracht juni 2008 (l), aankoop juli 2013 (r)
Magusanus en Deusoniensis
Rondom de Rijn kreeg Hercules twee bijnamen: Magusanus en Deusoniensis. De titel Deusoniensis houdt mogelijk verband met de plek Diessen. Magusanus is mogelijk een samensmelting van Hercules met een plaatselijke godheid. Vooral Hercules Magusanus wordt als belangrijke godheid voor de stam van de Bataven gezien, vanwege vondsten in Gallo-Romeinse tempels, maar dit is betwist. Duidelijk is wel dat Hercules Magusanus een belangrijke rol speelde voor de soldaten. Op dit votief-altaar staat de naam Hercules Magusanus. Naast Hercules staat ook de naam van degene die het heeft gewijd, ene Flavius, die zichzelf de hoogste magistraat in dit gebied noemt. Met het votief-altaar loste hij een gelofte aan de godheid in. Het getuigde van zijn toewijding aan Hercules.
- materiaal: kalksteen
- afmetingen: hoogte 80 centimeter
- periode: 1-69 na Chr.
- inventarisnummer: RTN
- herkomst: aankoop oktober 1857
De keizer is gevangengenomen!
Geruchten gaan rond in Rome: keizer Valerianus is gevangengenomen door Shapur, heerser over het Sassanidische Rijk. Nooit eerder was een Romeinse keizer gevangengenomen. Het moet een grote schok geweest zijn voor Gallienus. Plots stond hij er alleen voor. Op dit muntje staat de afbeelding van zijn vader Valerianus. Op de keerzijde staat ‘SALVS AUGG’. Salus was de personificatie van de gezondheid van de keizers. Na de gevangenneming van Valerianus kreeg dit muntje een heel andere betekenis: over de gezondheid van de gevangengenomen Valerianus viel zeer te twijfelen. De bevolking begon ook te twijfelen. Kon Gallienus nog wel voor de welvaart van de bevolking zorgen, nu dit zijn vader was overkomen? Het zou een tijdje duren voordat het keizerrijk hier bovenop kwam.
- materiaal: zilver
- afmetingen: diameter 20 millimeter, gewicht 4,69 gram
- periode: 253-259 na Chr.
- inventarisnummer: A 158
Pais en vree?
Op de voorzijde van deze munt prijkt Gallienus (RIC V Gallienus 341a). Zijn stralenkrans wijst erop dat dit een antoninianus is, een muntstuk dat twee keer zoveel waard was als een standaard Romeins muntstuk (denarius). Op de keerzijde staat ‘PAX AVGG’ geschreven. PAX is het Latijnse woord voor vrede en AVGG staat voor de meervoudsvorm van Augustus (keizers). Het gaat hier dus om Gallienus en zijn vader Valerianus, die samen regeerden. Deze munt werd echter veelal geslagen nadat Valerianus gevangengenomen was en Gallienus alleen regeerde. Wilde Gallienus laten zien dat hij de vrede terug kon brengen, zoals toen hij en zijn vader nog regeerde? Of probeert hij de ontvangers wijs te maken dat het toch goed zat, ondanks zijn vader gevangenneming?
- materiaal: koper
- afmetingen: diameter 19 millimeter, gewicht 2,29 gram
- periode: 253-260 na Chr.
- inventarisnummer: f 1938/10.1
- herkomst: schenking oktober 1938
Een nieuwe keizer voor Hercules langs de Rijn
Vanaf dit muntje (RIC V Postumus 134) kijkt Postumus je aan. Boven Postumus staat het opschrift ‘IMP C AVG’. Dit betekent imperator Caesar Augustus. Hierop volgt Postumus’ naam en de letters P. F.: deze letters staan voor Pius (‘de vrome’) en Felix (‘de gelukkige’). De combinatie van deze bijnamen zien we voor het eerst bij keizer Commodus (161-192). Het zijn de titels van een Romeinse keizer. Postumus gebruikte deze Romeinse titels om zijn nieuwe keizerrijk vorm en betekenis te geven. Op de keerzijde staat Hercules Deusoniensis, die gelinkt was aan de soldaten langs de Rijn. Postumus wilde hen bereiken. Deze munt vertelt aan de soldaten: ‘ik ben een Romeinse keizer en ik verbind me met de soldaten langs de Rijn’.
- materiaal: brons
- afmetingen: diameter 2,5 centimeter, gewicht 8,09 gram
- periode: 260-269 na Chr.
- inventarisnummer: I 2016/12.275
- herkomst: schenking december 2016
Conservator van het Romeinse Rijk
Keizer Gallienus kreeg het steeds moeilijker. In het oosten van het Romeinse rijk waren er opstanden en Postumus regeerde in het westen. De munten van Gallienus versterkten het beeld van onrust. Tijdens de regering met zijn vader Valerianus stonden alleen Jupiter en Apollo als beschermer op de munten. Dat ziet u hiernaast ook. Het opschrift op de munt luidt ‘IOVI CONSERVAT’, Jupiter de beschermer. Na de gevangenneming van Valerianus verschenen er plots meer goden met de bijnaam ‘conservator’ op de munten. Gallienus liet een hele groep goden aanrukken om zijn rijk te beschermen. Met terugwerkende kracht kan deze boodschap ook anders worden gelezen: Gallienus had meer goden dan voorheen nodig om zijn rijk te beschermen.
- materiaal: koper
- afmetingen: diameter 19 millimeter, gewicht 2,31 gram
- periode: 260-268 na Chr.
- inventarisnummer: k 1923/10.2
- herkomst: opgraving RMO 1921
Het einde of een nieuw begin?
Gallienus overleed in 268. Ook Postumus is dan overleden en opgevolgd door andere keizers. De laatste van deze opvolgers was Tetricus (onbekend-275). Hij werd gevangengenomen door Aurelianus, de nieuwe keizer in Rome (214-275). Hiermee kwam het Gallische keizerrijk weer onder controle van Rome. In het oosten werd ook het Palmyreense rijk overwonnen. Deze overwinningen werden door Aurelianus breed uitgemeten. Op deze munt (RIC V Aurelian 154) ziet u hem staan. Op de keerzijde staat de god Sol met een wereldbol met twee gevangenen. De boodschap was helder: keizer Aurelianus heeft het rijk verenigd en de opstandelingen verslagen. Hij kon hier overigens niet lang van genieten. Na vijf jaar als Romeinse keizer werd hij door zijn generaals om het leven gebracht.
- materiaal: brons
- afmetingen: diameter 2,1 centimeter
- periode: 270-275 na Chr.
- inventarisnummer: I 2010/8.43
- herkomst: legaat augustus 2010
-
Een Hercules voor elke keizer
-
Hercules in het noordwesten
-
Magusanus en Deusoniensis
-
De keizer is gevangengenomen!
-
Pais en vree?
-
Een nieuwe keizer voor Hercules langs de Rijn
-
Conservator van het Romeinse Rijk
-
Het einde of een nieuw begin?
Alle getoonde objecten komen uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden, tenzij anders aangegeven.
Bekijk nog meer web-exposities