» Volg de avontuurlijke reis uit 1849-1850 van de Franse schrijver Gustave Flaubert en zijn goede vriend en fotograaf Maxime Du Camp «
Op reis van Alexandrië naar Aboe Simbel
De Franse schrijver Gustave Flaubert maakte in 1849 en 1850 een lange reis door Egypte, samen met zijn goede vriend en fotograaf Maxime Du Camp. Ze begonnen in het noorden in Alexandrië en via de piramides van Gizeh kwamen ze uiteindelijk aan in het diepe zuiden, bij de enorme faraobeelden van Aboe Simbel. De wonderlijke piramides en imposante beelden maakten grote indruk op de twee jonge negentiende-eeuwse reizigers.
Foto’s, dagboekfragmenten en Egyptische voorwerpen
De monumenten en opgravingen die Flaubert en Du Camp bezochten tijdens hun reis hebben ze vastgelegd in woord en beeld. De tentoonstelling Het Egypte van Gustave Flaubert combineerde fragmenten uit brieven en het reisdagboek van Flaubert met de koele, vakkundige fotografie van Du Camp. Daarnaast waren er Egyptische voorwerpen die verwijzen naar Flauberts correspondentie, Du Camps foto’s en de plaatsen die ze bezochten. Zo ontstond een typerend tijdsbeeld van Egypte, gezien door de ogen van een westerling uit het midden van de negentiende eeuw.
Gustave Flaubert en Maxime Du Camp
Gustave Flaubert (1821-1880) was in 1849 nog slechts een beginnend schrijver. Pas in 1857 verscheen ‘Madame Bovary’. Hij schreef in een dagboek en in brieven over zijn persoonlijke gevoelens en belevenissen tijdens de reis door Egypte. Bij elke foto zagen bezoekers een citaat uit die correspondentie. Maxime Du Camp (1822-1894) maakte zijn foto’s in een tijd dat de techniek van het fotograferen nog geen tien jaar bestond. Op de 35 foto’s die in de tentoonstelling weren gebruikt, staan bekende monumenten die soms deels onder het zand verscholen lagen. Ze waren nog niet gerestaureerd of door modern toerisme aangetast.
Ruim honderd Egyptische objecten
De ruim honderd archeologische objecten in de tentoonstelling bestonden uit portretten van farao’s, grafbeeldjes, krokodillenmummies, papyri en sfinxen. Ze waren merendeels afkomstig uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden en werden aangevuld met een aantal bijzondere bruiklenen uit het Allard Pierson Museum (Amsterdam), het Kestner Museum (Hannover), het Museo Egizio (Florence) en de Agfa Collectie van Museum Ludwig (Keulen).