Klik nogmaals op de knop om de filters te resetten Sluiten

Een kleine tentoonstelling met bijzondere invalshoek

(uitsluitend online te zien)

door:

Lucas Petit, hoofd Collecties en Onderzoek

De zakelijkheid van archeologie heeft een reden

Net zoals wij Nederland van voor de Tweede Wereldoorlog voorstellen als een zwart-wit film, wordt de oudheid meestal op een zakelijke manier weergegeven. Geschiedkundigen en archeologen hebben het vaak over jaartallen en gebeurtenissen – alsof er in het verleden geen emoties bestonden. Maar mensen waren vroeger net zo vaak boos, teleurgesteld, blij, dronken, ziek en slordig als wij. Er is een reden voor: wetenschappers proberen op die manier grip te krijgen op het chaotische verleden. Zo kunnen ze archeologische vondsten objectief met elkaar vergelijken en verbanden leggen tussen vondsten en onderzoeken van anderen.

Een boze pottenbakker of een dronken schrijver?

Het is waarschijnlijk dat, net als nu, ook de samenlevingen in de oudheid gestuurd werden door chaos en emoties. En dit is waarschijnlijk niet zonder zichtbare gevolgen gebleven. Hoeveel voorwerpen in de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden zouden het gevolg zijn van een productiefoutje, een boze pottenbakker, een eigenzinnige glasblazer of een dronken schrijver? Het zou interessant zijn om dit aspect eens te onderzoeken. Gezichtsuitdrukkingen op de talrijke beelden in onze collectie uit het oude Nabije Oosten tonen dat mensen in het verleden niet van steen waren, maar emoties hadden.

Laat ons gerust weten, hoe ú de gezichten interpreteert! (website@rmo.nl)

Gezichten uit het oude Nabije Oosten

Tik of klik op de voorwerpen voor meer informatie.

Alle getoonde objecten komen uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden, tenzij anders aangegeven.
Bekijk nog meer online pop-up tentoonstellingen

Bezoek ons: