Zandmozaïek Elvira Wersche ontmanteld tijdens slotperformance

23 juni 2011

 
Elvira Wersche bij haar bijna voltooide sterrenmozaïek van zandElvira Wersche bij haar bijna voltooide sterrenmozaïek van zand
Elvira Wersche werkte ruim 3 weken aan het zandmozaïek in de TempelzaalElvira Wersche werkte ruim 3 weken aan het zandmozaïek in de Tempelzaal
Schrijver Kader AbdolahSchrijver Kader Abdolah
Met zwierige rokken vermengen danseressen het zandMet zwierige rokken vermengen danseressen het zand
De danseressen mengen de verschillende kleuren zandDe danseressen mengen de verschillende kleuren zand
Het eindresultaat: het 'wereldzand'Het eindresultaat: het 'wereldzand'

Drie weken lang werkte kunstenares Elvira Wersche aan haar zandmozaïek in de Tempelzaal van het Rijksmuseum van Oudheden. Op 23 juni voltooide ze het werk, waarna het tijdens een sprankelende slotperformance werd ontmanteld door twee danseressen. Al dansend vermengden zij het zand, veelkleurig en afkomstig uit alle windstreken, tot één wereldzand. Schrijver Kader Abdolah sprak de inleidende woorden tot de performance, en klankkunstenaar Horst Rickels begeleidde de danseressen met muziek. Als afsluiting kregen alle aanwezigen een zakje wereldzand mee naar huis.

Filmpje van webcam-beelden

Het complete proces van creatie en ontmanteling van het zandmozaïek is drie weken lang gevolgd door een webcam.

  • Bekijk hiernaast een compilatie van de webcam-beelden.
    (het filmpje duurt anderhalve minuut)

Voor Wersche bestaat het kunstwerk niet alleen uit het zandmozaïek in zijn definitieve, voltooide vorm. Juist het gehele creatieve proces van begin tot eind maakt het kunstwerk compleet, inclusief de uiteindelijke ontmanteling van het mozaïek.

Zandmozaïek 'Shamseh'

Het ontwerp van het mozaïekveld is een complex, wiskundig patroon van lijnen en cirkels. Wersche tekende dit met krijt op de vloer van de Tempelzaal. Daarna begon ze aan het tweede minutieuze karwei: op de hurken, met niet meer gereedschap dan een zeefje en een stukje karton. Centimeter voor centimeter kleurde ze de vlakken van het zonne- en sterrenpatroon in met zeshonderd verschillende tinten en soorten zand. De inspiratie voor dit kunstwerk ('Shamseh') haalt Wersche uit vormen en motieven van kunst uit de islamitische wereld. Ze maakte het zandkunstwerk in het kader van haar internationale project 'Sammlung Weltensand'. Het mozaïek had een afmeting van 7x8 meter, en werd gemaakt van zand dat ze in alle delen van de wereld verzamelde.

Met dank aan CultuurMaand Leiden
Dit kunstproject wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van CultuurMaand Leiden. en is tevens te volgen op de website van het Leidsch Dagblad