Samenwerking musea en voortgezet onderwijs voor digitaal lesmateriaal

4 juli 2011

LES 2.0LES 2.0

LES 2.0 en VO-content gaan samenwerken om de doorbraak van digitale leermiddelen  in het voortgezet onderwijs te stimuleren. De collecties van LES 2.0 en VO-content komen beschikbaar via het webplatform Wikiwijs.

Digitale museum- en archiefcollecties

LES 2.0 heeft diverse digitale museum- en archiefcollecties met elkaar verbonden en geschikt gemaakt voor gebruik in het onderwijs. Daarmee is LES 2.0 een soort ‘marktplaats' waar docenten en leerlingen via internet bronmateriaal kunnen vinden voor gebruik in lessen, onderzoek, werkstukken, etc. Ook het Rijksmuseum van Oudheden doet mee aan LES 2.0.

Doorbraak digitaal lesmateriaal

De stichting VO-content is een initiatief van het Innovatieplatform van de VO-raad. VO-content moet gaan zorgen voor een duurzame, kwalitatief hoogwaardige en goed toegankelijke collectie digitaal lesmateriaal voor het hele voortgezet onderwijs, zowel voor leerlingen als voor docenten. De  samenwerking tussen LES 2.0 en VO-content kan bijdragen aan de gewenste doorbraak van digitaal lesmateriaal. Beoogd bestuurslid van de stichting VO-content i.o. Ad van der Wiel: "Door deze samenwerking krijgen docenten en leerlingen de beschikking over prachtige bronnen en inspirerend leermateriaal. Het is een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de collecties in VO-content."

Wikiwijs is ontwikkeld in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap om het gebruik en de ontwikkeling van open leermiddelen in het onderwijs te stimuleren en te vergemakkelijken.

LES 2.0 biedt een half miljoen dossiers, video's, artikelen en afbeeldingen uit de collecties van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, Nationaal Archief, Naturalis, Rijksmuseum van Oudheden, Museum Volkenkunde, EYE Film Instituut, NHM, Amsterdam Museum en Kennislink.
In 2009 hebben 25 scholen voor voortgezet onderwijs en zes erfgoedinstellingen onder de naam LES 2.0 hun krachten gebundeld om met behulp van die bronnen digitaal lesmateriaal te ontwikkelen. In LES 2.0 is de schoolpraktijk gekoppeld aan de expertise en de collecties van de erfgoedinstellingen. Daardoor is een nieuw type digitaal leermiddel ontstaan, waarin museum- en archiefbronnen zoals video en foto centraal staan.