Directeur wint pitch over 'droomaankopen' bij Rembrandtlezing

24 november 2010

De 'droomaankoop': de Constable Maxwell Cage-Cup, foto: copyright Bonhams UKDe 'droomaankoop': de Constable Maxwell Cage-Cup, foto: copyright Bonhams UK

Tijdens de 11de Rembrandtlezing op 23 november heeft RMO-directeur Wim Weijland een pitch over ‘droomaankopen' gewonnen. Vijf museumdirecteuren was gevraagd om te verwoorden waarom ze een bepaald kunstwerk of object voor de collectie van hun museum zouden willen aankopen. Onder het motto ‘toon je ambitie' moest elke directeur de zaal in tien minuten met een overtuigend verhaal over de streep trekken. Het publiek was de jury. Alle aanwezigen konden stemmen wie de meest overtuigende argumenten voor zijn of haar droomaankoop had.

De Constable Maxwell Cage-Cup

Wim Weijland bleek daarin het best geslaagd. Zijn verhaal over het belang en de meerwaarde voor de collectie van de Constable Maxwell Cage-Cup werd door de aanwezigen als beste aangewezen. De Maxwell Cage-Cup is een zeldzaam diatreet-glas uit ca. 300 na Chr. Het werd in Syrië gemaakt, volgens een speciaal en tijdrovend procedé. De glascollectie met Europese allure van het Rijksmuseum van Oudheden zou met dit glas naar een wereldniveau worden getild, volgens Weijland. Een daadwerkelijke aankoop van het de Maxwell Cage-Cup blijft vooralsnog een droom, want het glas is momenteel in het bezit van een onbekende privé-verzamelaar die er in 2004 maar liefst 2,6 miljoen pond voor neerlegde.

Pitch

Aan de pitch tijdens de jaarlijkse Rembrandtlezing deden verder mee: Evert van Straaten (directeur Kröller Müller Museum), Titus Eliëns (hoofd collecties Gemeentemuseum Den Haag), Stan Petrusa (directeur Stedelijk Museum Kampen) en Lisette Pelsers (directeur Rijksmuseum Twenthe). Hoogleraar kunstgeschiedenis Peter Hecht (Universiteit Utrecht) hield voorafgaand een korte inleiding.