Search the museum’s collection
This search page enables you to see more than 140,000 objects from the collection of the Dutch National Museum of Antiquities. The database is still expanding and contains objects from all sections of the museum’s collection: Ancient Egypt and Nubia, the Classical World (Greeks, Romans, Etruscans), the ancient Near East and the early Netherlands (up to 1600 AD).
- Collection data and images from the National Museum of Antiquities are freely available for re-use by developers under a Creative Commons license. Object descriptions (metadata) and images (content) are made available under a CC0 licence.
- The database is only available in Dutch. You will need to search using Dutch keywords.
- You can also search using part of a word. Type the letters in the box ‘zoeken’ and add an asterisk: e.g. mum*
- The texts derive from a scientific register and are therefore most accessible to readers with some knowledge of the subject. Some texts, or parts of texts, are written in English.
Do you have extra information on one of the objects? Please let us know at .
14877 results: Classical World
-
AM 101-b
Klassieke oudheid
gewicht met opschrift L.LENT.M.MES.COS
-
Am 102-b
Klassieke oudheid
gewicht met opschrift PHILODM
-
AM 104-b
Klassieke oudheid
opschrift
-
AM 105-b
Klassieke oudheid
stempel
-
AM 107-b
Klassieke oudheid
tegel met stempel en inscriptie
-
AM 108-b
Klassieke oudheid
tegel met stempel en inscriptie
-
AM 109-b
Klassieke oudheid
tegel met stempel en inscriptie
-
AMM 2
Klassieke oudheid
Reliëf met Asclepius en Hygieia
Dit reliëf laat Asclepius, de god van de genezing, met zijn dochter Hygieia zien. Asclepius legt zijn hand op de kop van een slang, het dier dat hem verbindt met aardse krachten. Hygieia maakt voorbereidingen voor een plengoffer. Zij is de personificatie van hygiëne, die belangrijk is in de strijd tegen infecties van het menselijk lichaam. Het reliëf doet Grieks aan (5e eeuw v.Chr.), maar is gemaakt in de Romeinse tijd in archaïserende stijl. Rondom de tempels van Asclepius ontstonden in het oude Griekenland de eerste ziekenhuizen (asclepieia) met gastenverblijven, theaters en behandelruimten. Patiënten overnachtten in een slaapzaal, waar slangen over hen heen kropen. De volgende dag werd op grond van droomuitlegging door priesters een behandelplan gemaakt.
-
H II 14
Klassieke oudheid
vaas ; bord (Hayes' vorm 4, type A)
Roman African red slip dish, Hayes' form 5, type A. Romeins African red slip bord, Hayes' vorm 5, type A.
-
H II 18
Klassieke oudheid
blad
Romeins African red slip bord, Hayes' vorm 3, type B. Roman African red slip dish, Hayes' form 3, type B.
-
H D 3
Klassieke oudheid
vaas ; amfoor (Dressel 1A)
Romeins coarse ware amfoor. Type: Dessel IA. Inhoud: wijn. Roman coarse ware amphora. Type Dressel IA.
-
K 1999/12.1
Klassieke oudheid
dansende Lar
Bronzen statuette van een dansende Lar. De Lar staat met het rechterbeen naar voren in de voor dit soort beeldje typische danshouding. De rechtervoet leunt op de grond, de linkervoet is opgericht en steunt met de bal van de voet op de vloer. Aan de voeten een soort sloffen met waarschijnlijk open tenen. De Lar is gekleed in een korte, uitwaaierende tunica, die door de danshouding naar achteren wappert en de contouren van de bovenbenen laat zien. De tunica is om het middel gegord met een ceintuur, waarvan twee knopen duidelijk zijn uitgewerkt. Om de opgeheven rechterarm is een manteltje geslagen (stola), dat achter de rug langs is gedrapeerd en nog een slag over de uitgestrekte rechterarm maakt. De rechterhand van de Lar is afgebroken. Waarschijnlijk hield deze een plengvaas vast (rhyton), zoals vele parallellen laten zien. In de linkerhand een plengschaal met knop in het midden (patera umbilicata), die met tien groeven is versierd. De gelaatstrekken zijn vol en blozend. Het lange haar is als in een dubbele krans rond het gelaat opgewerkt en valt boven het voorhoofd in drie toeven uiteen. Over de kruin loopt een gevlochten strik. Behalve de ontbrekende rechterhand met rhyton zijn er verder geringe beschadigingen aan de mantel en de rechtervoet. De plooien van de tunica zijn met koper ingelegd geweest, waarvan nog enkele resten aan de achterzijde te zien zijn. Het lichaam en de benen zijn apart gegoten en in tweede instantie aan elkaar bevestigd. De Lar is op een marmeren voetstukje geplaatst, dat waarschijnlijk uit de 19e eeuw stamt. Het voetstukje bestaat uit twee onderdelen, die oorspronkelijk niet bijeen gehoord hebben. De onderdelen zijn verlijmd.
-
K 2000/2.1
Klassieke oudheid
Terracotta strigilis (badschraper).
Terracotta strigilis (badschraper). In drie delen gebroken geweest; later gelijmd en gerestaureerd. De schraper is bootvormig en loopt uit in een omgebogen handvat. Het uiteinde van het handvat loop uit in een knop, die is vastgezet tegen de achterzijde van de schraper. Strigiles van terracotta zijn vanwege de kwetsbaarheid van het materiaal onbruikbaar. Dit exemplaar is waarschijnlijk bedoeld geweest om mee te geven in het graf: een vertaling in aardewerk van een voorwerp dat eigenlijk van brons of ijzer hoort te zijn. Een dergelijk gebruik geldt ook voor de zogenaamde 'vasi argentati' uit de omgeving van Bolsena; mogelijk is de strigilis verwant aan deze groep van aardewerk. Parallellen ontbreken echter vooralsnog.
-
K 2001/1.1
Klassieke oudheid
2 scherven uit drinkschaal K 1894/9.15
Twee ongedecoreerde scherfjes van grove klei met mica. Deze stukjes zijn als restauratiemateriaal gebruikt ter completering van de Attische drinkschaal K 1894/9.15 en daarna zwart gevernist. Ze horen echter niet bij deze schaal en zijn bij restauratie door de restaurator drs. R. Dooijes verwijderd. Als documentatiemateriaal worden deze stukken onder bovenstaand inventarisnummer evenwel bewaard.
-
K 2000/12.1
Klassieke oudheid
piriforme aryballos
Piriforme aryballos, geheel gaaf. Lichtgele klei, overtrokken met een lichtbruin-oranje slib, die deels is afgepoetst. Kleiverf zwart tot lichtbruin gekleurd. Rood in details van de decoratie. Fijne, gezuiverde klei zonder insluitsels of mica. De aryballos heeft een deukje in de bodem, dat dient als standvlak. Om het standvlak heen een zwarte cirkel, met een krans van 14 tongen. Op een ronde basislijn de figuratieve voorstelling: twee antithetische hanen met in hun midden een rozet en op de achterzijde een tweede grotere rozet. De hanen staan aandachtig tegenover elkaar. Rode kammen en krop. Ogen door incisie weergegeven. Vleugels en staart gedecoreerd met incisie en alternerende rood-zwarte banen. Eén veer verlaat het achterlijf om achter de staart weer neer te dalen. Krachtige tekening, rijke uitvoering. De palmet tussen de dieren bestaat uit acht bladen, alternerend rood en zwart. Voorts incisie. De palmet op de achterzijde bestaat uit het dubbele aantal van 16 bladen, ook weer alternerend in rood en zwart. De buik wordt van de schouder gescheiden door een lijn, waarboven verticale streepjes als decoratie van de hals. Op de platte, overkragende lip acht stippen. Lip en hals zijn met een enkel handvatje verbonden, dat doorboord is ter bevestiging aan een dun koordje.
-
H MM 9
Klassieke oudheid
olielampje met Pegasus
Een roodgeverniste lamp met een rond lichaam op een rond voetstuk. De ronde, holle spiegel is omgeven door een uitgespaarde cirkel en versierd met een relief van Pegasus. Het vulgat bevindt zich links van de figuur. De korte, stompe tuit is rond afgesloten en heeft een groot brandgat. Het verticaal aangezet oor is versierd met inkervingen. Merk: ovaal uitgespaard met reliefstreep door het midden met onleesbare inscriptie