Een team van specialisten werkte in 2008 drie maanden in een van de tentoonstellingszalen aan het herstel van gipsen replica’s van klassieke beelden.

Replica’s van beroemde beelden

De eeuwenoude gipsen replica’s van beroemde klassieke originelen, zoals de sculpturen van het Parthenon en de Zuil van Trajanus, behoorden ooit tot de pronkstukken van de museumcollectie. In de tweede helft van de twintigste eeuw kwamen ze echter in de depots te staan waar ze beschadigd, verstoft en vervuild raakten. De beelden waren hoognodig aan een opknapbeurt toe: bij het overgrote deel waren ledematen afgebroken en vrijwel alle beelden waren stoffig en vies. Bij enkele was de verflaag, die diende om ze op de marmeren en bronzen originelen te laten lijken of om vuil te verdoezelen, afgebladderd en verkleurd.

Complex en tijdrovend

Een team van specialisten werkte in 2008 drie maanden in een van de tentoonstellingszalen aan het herstel van de beelden. Het reinigen, schoonmaken, retoucheren en conserveren van de beelden was complex en tijdrovend, omdat het gips erg kwetsbaar en poreus is. De restauratoren verwijderden de vuillaag met speciale droge sponsjes. De afgebladderde verflaag werd zo veel mogelijk weer vastgezet, of verwijderd waar herstel niet meer mogelijk was.

  • Van 13 juni t/m 16 november 2008 waren de gerestaureerde beelden te zien in de tentoonstelling Beeldschoon. De tijdloze schoonheid van de klassieke beeldhouwkunst en de rol van gipsen kopieën in de afgelopen vierhonderd jaar in het (kunst)onderwijs en de wetenschap kwamen in deze expositie uitvoerig aan bod.
Restauratie op zaal