Kleurrijke en haarscherpe luchtfoto’s van de internationaal vermaarde fotograaf Georg Gerster stonden centraal op de tentoonstelling Iran in vogelvlucht. Vanuit de helikopter maakte Gerster 35 beelden van landschappen en archeologische vindplaatsen in Iran. Daarnaast was er een selectie van bijpassende voorwerpen uit de Iraanse collecties van het Rijksmuseum van Oudheden, het Gemeentemuseum Den Haag en het Wereldmuseum Rotterdam.

Spectaculair perspectief

Gerster brengt het Iraanse landschap op kunstzinnige wijze in beeld. De natuur speelt hierbij een grote rol, maar ook monumenten en archeologische vindplaatsen kwamen voor zijn fotolens, evenals de cultuurstad Isfahan en de ‘Torens der Stilte’. Het spectaculaire perspectief vanuit de lucht levert onverwacht artistieke composities op, met kobaltblauwe meren, uitgestrekte woestijnleegtes en besneeuwde bergen. Het zijn intrigerende beelden van natuurschoon, archeologische vindplaatsen en monumentale bouwwerken in steden.

Nestor van de internationale luchtfotografie

De Zwitserse fotograaf Georg Gerster is met zijn leeftijd van tachtig jaar de nestor van de internationale luchtfotografie. Al ruim vijftig jaar fotografeert hij de wereld vanuit helikopters, vliegtuigen en luchtballonnen. Hij maakte deze foto’s in de jaren zeventig. Op de tentoonstelling werden ze getoond op speciale, metershoge fotoschermen. Door de ingebouwde led-verlichting kwamen de kleuren van de haarscherpe beelden optimaal tot hun recht. in Met de tentoonstelling ‘Iran in vogelvlucht’ bracht het Rijksmuseum van Oudheden het rijke culturele verleden en de schoonheid van het landschap van Iran onder de aandacht. Hiervoor is in de media doorgaans weinig belangstelling.

Unieke collectie uit het oude Iran

Het Rijksmuseum van Oudheden bezit een unieke collectie voorwerpen uit het oude Iran. Nergens in Nederland treft u een verzameling van deze omvang, kwaliteit en verscheidenheid. De oudste objecten dateren van circa 5000 v.Chr. Ruim 25 jaar geleden had het museum voor het laatst een overzichtstentoonstelling over Iran. Het was daarom de hoogste tijd om de mooiste en belangrijkste objecten opnieuw onder de aandacht te brengen.

Foto’s en voorwerpen

Het verband tussen Gersters foto’s en de voorwerpen was wisselend. Soms was een object direct uit het gebied van de foto afkomstig. Een andere keer was er sprake van een meer associatieve relatie, zoals de foto van een paleis uit de tijd van de Sassanidische koningsdynastie en het prachtige glaswerk uit dezelfde periode. Zo boden foto’s en voorwerpen, al dan niet in samenhang, een doorkijkje naar het verleden van Iran dat tot de dag van vandaag voortleeft in het landschap en het culturele erfgoed.

Iran in vogelvlucht