Beeldend kunstenaar Peter Peereboom (1952, Delft) creëerde met Athena en de Muze een bijzondere ode aan zijn in 2004 overleden vrouw Liesbeth Odilia. Zij is zijn muze, de bron van inspiratie voor zijn kunst.

Klassieke oudheid

Liesbeth Odilia hield van de klassieke oudheid en samen reisden ze langs vele archeologische plaatsen en musea. Peereboom wilde die reis nog één keer met zijn vrouw maken. Daarom bewerkte hij een eerder van haar gemaakte fotoserie tot een rondreizende presentatie.

Klassieke poses

Op deze foto’s stond zijn vrouw afgebeeld in klassieke poses, gewikkeld in draperieën. Net als op haar lievelingsobject uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden: een Griekse vaas met afbeeldingen van de godinnen Athena en Nikè. De zwart-wit foto’s bewerkte Peereboom tot felgekleurde afbeeldingen waarop licht- en schaduweffecten een belangrijke rol spelen. Hij drukte ze vervolgens af op grote fotoprints van een bij twee meter.

Griekse vazen en terracotta beeldjes

De foto’s van Peereboom’s muze werden gepresenteerd in een nieuwe, kleine tentoonstellingsruimte op de begane grond van het museum. Griekse vazen en terracotta beeldjes uit de collectie van het Rijksmuseum van Oudheden vergezelden de kleurrijke prints. Midden in de ruimte stond het lievelingsobject van Liesbeth Odilia: de fraaie Athena-amfoor uit de collectie van het museum.

Athena en de Muze was eerder te zien in Bibliotheek DOK in Delft. Voor de jaren 2008 en verder staat een rondreis langs diverse Europese steden en musea op het programma. De foto’s worden dan op levensgrote schaal geprojecteerd op muren van gebouwen. Op de website van Peter Peereboom vindt u hierover meer informatie.

Athena en de muze