Klik nogmaals op de knop om de filters te resetten Sluiten

papyrus ; demotisch ; zonneoog ; magisch

Egypte
papyrus ; demotisch ; zonneoog ; magisch Oud nummer I 384 A = vel 1 A) Wijze van inramen: opgeplakt papier végétal, tussen dubbel glas B) Indeling: 1: aantal kolommen: recto 4 kolommen, gescheiden door dubbele lijn, verso 5 kolommen Rt. Kolom I: enorm beschadigd, volgens Spiegelberg 21 regels Rt. Kolom II: 33 regels, alle beschadigd, rubra in 8, 9 Rt. Kolom III: 36 regels, alle beschadigd, rubra in 22, 23 en 25 Rt. Kolom IV: alle beschadigd, rubra in 2, 4, 10, 21, 22, 27, en 33 Vs. Kolom XIX = Preisendanz XVII: 28 regels, alle beschadigd, geen rubrum Vs. Kolom XVIII = Preisendanz XVI: 32 regels, alle beschadigd, geen rubrum Vs. Kolom XVII = Preisendanz XV: 31 regels, alle beschadigd, geen rubrum Vs. Kolom XVI = Preisendanz XIV: 32 regels, alle beschadigd, geen rubrum Vervolg Kolom XV = Preisendanz XIII: 30 regels 2: schriftsoort: Demotisch (recto en verso) en Grieks (verso) 3: kleur inkt: zwart en rood 4: leesrichting: rechts naar links (Demotisch) en links naar rechts (Grieks) 5: aantal en plaats vignetten: recto: geen, verso: twee vignetten 1) in kolom I tussen regel 4 en 5: 4 x 4,5 cm 2) in kolom IV tussen regel 29 en 30: 4 x 3,5 cm 6: kleur vignetten: zwart C) Beschrijving/Identificatie: Vignetten: 1) heel slecht bewaard, Anubis bij het verzorgen van de mummie op een bed met leeuwenhoofden. Het hoofd van Anubis is heel slecht te zien, zijn oren zijn bewaard, hij staat achter het bed en buigt over een liggende mummie en strekt een hand boven het gezicht van de mummie uit. Zijn voeten en benen zijn menselijk en achter het bed te zien. Hij draagt een lange schort. De mummie is geheel ingepakt, de windsels zijn als ruitenpatroon voorgesteld, alleen het gezicht kijkt eruit. Het leeuwenbed is heel naturalistisch voorgesteld bijna als een echte leeuw. Zijn lijf wordt naar achteren smaller en hij heeft een gewonden staart aan het voeteinde. De beenspieren, de manen en de kop zijn met veel detail uitgewerkt. 2) Figuur met menselijke lijf en Seth-dier hoofd. Zijn armen zijn naar links en rechts uitgestrekt en houden mansgrote standaarden. Op zijn borst staat "Seth" in Griekse letters, hij draagt een korte schort. Tekst: Rt. Kolom I = Spiegelberg, 13. Rt. Kolom II = Spiegelberg 13-15. Rt. Kolom III Spiegelberg, 15-17. Rt. Kolom IV = Spiegelberg, 16-19. Vs. Kolom XIX = Preisendanz, 86. Vs. Kolom XVIII = Preisendanz, 86. Vs. Kolom XVII = Preisendanz, 85. Vs. Kolom XVI = Preisendanz, 85. Vs. Vervolg Kolom XV = Preisendanz, 84-85.

Details

Inventarisnummer: AMS 75 vel 1
Afdeling: Egypte
Objectnaam: handschrift ; papyrus
Materiaal: papyrus
Afmetingen: 23 x 48,5 cm glasmaat 29 x 50 cm
Periode: Grieks-Romeinse Periode ; Romeins ; 4e eeuw A.D. 300-350 n.Chr.
Vindplaats: Egypte
Verwerving: aankoop 1829 januari

Literatuur

Leemans, Description raisonnée (1840) I 384 Monumens égyptiens II.17, Pl. CCXV-CCXVI (recto), CCXXVI (verso) C. Leemans, Papyri graeci II (Leiden 1885), 1-76 (papyrus V) Revillout, Revue Egyptologie 1, 153-159 Revillout, Revue Egyptologie 2, 83-89 Revillout, Revue Egyptologie 4, 72-88 W. Spiegelberg, W., Der ägyptische Mythus vom Sonnenauge (Strassburg 1917) K. Preisendanz, Papyri Graecae Magicae (Berlin 1928), 57-133 W. Erichsen, Demotische Lesestücke I (Leipzig 1937), 59-72 J. Johnson, Serapis 3 (1975), 9-15 J. Johnson, in: Johnson, J.H./Wente, E.F. (eds.), Studies in Honor of George R. Hughes (Chicago 1976), 105-132 E. Brunner-Traut, in: Assman, J. et al (eds.), Fragen an die altägyptische Literatur (Wiesbaden 1977), 125-145 M.J. Raven, Papyrus (Zutphen 1982), 72-74 M.J. Raven, OMRO 64 (1983), 15, 26 en 31 M. Zerdoun Bat-Yehouda, Les encres noires (Parijs 1983), 94 H.D. Betz, The Greek magical papyri (Chicago 1986), 156 M.J. Raven, OMRO 67 (1987), 10-11 F. de Cenival, Le mythe de l'oeil du soleil (Sommerhausen 1988) R.W. Daniel, Papyrologica Coloniensia XIX (1991) H.-J. Thissen, in: Mendel, D. et al (eds.), Ägypten im Afro-Orientalischen Kontext (Köln 1991), 369-376 E. Bresciani, in: Quaegebeur, J. (ed.), Ritual and Sacrifice in the Ancient Near East, OLA 55 (Leuven 1993), 45-49 I. Lehnert, Die Ferne Göttin (Heidelberg 1994) E. en U. Winter, Bearded Vulture Reintroduction into the Alps Annual Report (Wenen 1995), 61-67 E. en U. Winter, in: Festschrift für Bernhard Stillfried (Lang 1996), 523-537 G. Widmer, JEA 85 (1999), 165-188 H.J. Thissen, in: Karenberg, A./Leitz, Ch. (eds.), 'Magie und Medizin' und 'Der alte Mensch' in den antiken Zivilisationen des Mittelmeerraumes (Münster 2002), 75-87 D. Kurth, in: Kloth, N. (ed.), Festschrift für Hartwig Altenmüller, SAK-Beihefte 9 (2003), 247-254 J.F. Quack, in: Schneider, T. (ed.), Das Ägyptische und die Sprachen Vorderasiens, Nordafrikas und der Ägäis, AOT 310 (Münster 2003), 427-507 J. Dieleman, Priests, tongues, and rites (Leiden 2005) C.E. Loeben, in: B. Middendorp (red.), Tierisch moralisch (Oldenburg 2009), Cat. I.8 M.J. Raven, Egyptische magie (Zutphen 2010), afb. 66 Marie Vandenbeusch, Sur les pas de l’âne dans la religion égyptienne, Leiden 2020, 181. zie archief 6.4.3/17


Deeplink: https://hdl.handle.net/21.12126/172312

Bezoek ons: