De twee verzamelaars

Helene Kröller-Müller (1895, foto: Kröller-Müller Museum)Helene Kröller-Müller (1895, foto: Kröller-Müller Museum)
Het echtpaar Lugt (1910, foto: Fondation Custodia)Het echtpaar Lugt (1910, foto: Fondation Custodia)
Helene Kröller-Müller aan haar schrijftafel (1911, foto: Kröller-Müller Museum)Helene Kröller-Müller aan haar schrijftafel (1911, foto: Kröller-Müller Museum)
Frits Lugt in zijn kluis (1967, foto: Fondation Custodia)Frits Lugt in zijn kluis (1967, foto: Fondation Custodia)

Frits Lugt (1884 - 1970) 

Frits Lugt is bekend vanwege zijn verzameling zeventiende-eeuwse tekeningen en prenten, vooral van Rembrandt. Tijdens zijn reizen in Egypte en Italië maakte hij kennis met de oude beschavingen van de Mediterranée. Vanaf de jaren twintig van de vorige eeuw verzamelde hij ook Egyptische objecten, Grieks aardewerk en Romeins glas.
Na de tweede wereldoorlog vestigde Lugt zich in Parijs. Daar bracht hij zijn verzamelingen onder bij de Fondation Custodia, in het door hem opgerichte Institut Néerlandais. In dit monumentale achttiende-eeuwse pand staan zijn antieke collecties nog altijd opgesteld, te midden van prachtige schilderijen, meubelen, tapijten en porselein.

Helene Kröller-Müller (1869 - 1939)

Helene Kröller-Müller verzamelde impressionistische en modernistische schilderijen op ongekende schaal. Grote namen in haar collectie zijn Van Gogh, Picasso en Mondriaan. Haar ideaal was het oprichten van een groot museum voor kunstbeschouwing op de Hoge Veluwe.
Helene Kröller-Müller had een voorliefde voor de rustige, abstracte vormen van de Egyptische oudheid én voor de verfijning van het Griekse aardewerk. Zij zocht duidelijk het spirituele in de kunst, zowel in de eigentijdse werken als in de oudheden waarmee zij zich omringde.