Farao's van de Zon

3 november 2000 t/m 18 februari 2001

Farao's van de Zon: beeld van ToetanchamonFarao's van de Zon: beeld van Toetanchamon

In de winter van 2000-2001 presenteerde het Rijksmuseum van Oudheden als enige museum in Europa de internationale Egypte-tentoonstelling 'Farao's van de Zon'. Deze expositie over de befaamde farao Achnaton en zijn tijd reisde eerst door de Verenigde Staten en trok daar in drie maanden reeds 300.000 bezoekers.

Revolutionaire farao Achnaton

'Farao's van de Zon: Achnaton, Nefertiti, Toetanchamon' omvatte meer dan 200 spectaculaire objecten uit 30 vermaarde musea van over de hele wereld. Ze brachtende meest spraakmakende periode in de Oudegyptische geschiedenis tot leven: de zogenaamde Amarna-periode (1353-1336 v.Chr.), de tijd van farao Achnaton, zijn beeldschone vrouw Nefertiti en zijn opvolger en vermoedelijke zoon farao Toetanchamon. Achnaton was een ware trendsetter. In de 17 jaar van zijn regering zorgde hij voor een totale revolutie in de Egyptische religie, kunst en politiek, en liet hij de nieuwe hoofdstad Achetaton bouwen (bij het huidige dorp Amarna), waar in korte tijd naar schatting zo'n 40.000 Egyptenaren kwamen te wonen.

Mooiste kunst- en gebruiksvoorwerpen

In de tentoonstelling waren de mooiste kunst- en gebruiksvoorwerpen uit Amarna te zien. Bijvoorbeeld monumentale beelden, portretten van de leden van de koninklijke familie, luxe toiletartikelen en vele reliëfs uit de koningsstad. Topstukken waren onder andere een portret van Toetanchamon (collectie Museum of Fine Arts, Boston), een beroemd reliëf waarop de koning en koningin zijn afgebeeld met drie prinsesjes op schoot (collectie Ägyptisches Museum und Papyrussammlung, Berlijn), en het dubbelbeeld van Maya, de ‘directeur van het schathuis' in de tijd van farao Toetanchamon en zijn vrouw Merit (collectie Rijksmuseum van Oudheden). Ook het actueel wetenschappelijk onderzoek naar de stad Amarna kwam uitgebreid aan bod, via een grote maquette van de stad en een speciaal filmprogramma met computerreconstructies.

TentoonstellingstekstenZaalteksten, bijschriften en colofon