Jubileumcommercials Nederlandse Filmacademie

Studenten van de Nederlandse Filmacademie (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) maakten binnen hun derdejaars commercialopdracht een serie commercials voor Rijksmuseum van Oudheden. Dat deden ze ter gelegenheid van het jubileumjaar 2018, wanneer het museum tweehonderd jaar bestaat. 

De uitdaging: één draaidag, minimaal budget

De opdracht van de Filmacademie en het museum aan de studenten was een uitdaging: maak binnen één draaidag en een minimaal budget een online commercial van maximaal 45 seconden, die het museum onder de aandacht brengt van jongeren tussen 15 en 24 jaar. Het museum vroeg de studenten in de commercial te laten zien dat de oudheid alles behalve stoffig is, maar juist relevant, actueel en overal terug te zien in de wereld waarin wij leven.

Elke week een nieuw filmpje

In september 2017 werd door de studenten keihard aan de opdracht gewerkt, met een waanzinnige hoeveelheid creativiteit, technisch vernuft en een flinke dosis humor. Dat resulteerde in acht fantastische filmpjes die door het museum in het zonnetje worden gezet.


De commercials zijn het resultaat van een samenwerking tussen het Rijksmuseum van Oudheden en de Nederlandse Filmacademie (Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten). Voor de studenten van de Filmacademie was het een eerste kennismaking met de commercialberoepspraktijk. Het hele proces van ideeontwikkeling tot de geluidsbewerking werd gecoacht en begeleid door een team van docenten en gastdocenten, met o.a. grote namen uit de reclamewereld. Het museum als opdrachtgever opende voor de studenten een week lang de deuren.

Helm8 januari 2018
Hooligans15 januari 2018
Bajes22 januari 2018
Selfie29 januari 2018
Graffiti5 februari 2018
Papa12 februari 2018
Dolk19 februari 2018
Wasserette26 februari 2018