De muzen in het museum

7 oktober t/m 11 november 2018

Schilderij van Antonio del Pollaiolo (1443–1496): Apollo en Daphne (collectie: National Gallery)Schilderij van Antonio del Pollaiolo (1443–1496): Apollo en Daphne (collectie: National Gallery)

In de collegereeks De muzen in het museum geeft dr. Hans Smolenaars (voormalig hoofddocent bij de opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam) zes colleges over vooraanstaande Griekse en Romeinse auteurs. Voor zover mogelijk worden teksten van deze schrijvers in verband gebracht met (kunst)voorwerpen uit de collectie van het museum. Deze najaarsreeks heeft Ovidius' Metamorphosen als onderwerp.

  • data: zondag 7,14,21,28 oktober, 4, 11 november 2018¹
  • tijd: 10.30 - 12.00 uur
  • locatie: Nehalenniazaal, Rijksmuseum van Oudheden
  • kosten: € 90 (zes colleges, excl. museumentree, kortingskaarten geldig)
  • aanmelden: uitsluitend via de ticketwebsite
  • kosten RoMeO-leden: € 70
  • aanmelden RoMeO-leden: uitsluitend via de ticketwebsite

¹ U kunt de colleges alleen als reeks bijwonen. Het is helaas niet mogelijk om individuele colleges te volgen.

Ovidius' Metamorphosen in literatuur en kunst

De verhalen van Ovidius (43 v.Chr.- 17 na Chr.) zijn de afgelopen tweeduizend jaar onafgebroken gelezen en veelvuldig verwerkt in beeldende kunst en muziek. De cursus is een bescheiden hommage aan de dichter die tweeduizend jaar geleden in ballingschap overleed, in het door hem zo verfoeide Costanza aan de Zwarte Zee. Tijdens deze zes colleges bestudeert u de tekst van Metamorphosen (in vertaling), samen met de allegorische interpretaties uit de Middeleeuwen en een aantal afbeeldingen die door de tekst zijn geïnspireerd. 

Gedaantewisselingen als thema

Gedaantewisselingen zijn het thema van Ovidius' fantastische verhalen. Daphne wordt een laurier, Io een koe, Callisto een beer, Arethusa een bron, Arachne een spin, Procne een nachtegaal, Byblis een bron van tranen en Erysichthon eet zichzelf op. Veel van deze veranderingen lijken niet erg benijdenswaardig, maar er zijn uitzonderingen: Chaos wordt onze geordende kosmos, het ivoren beeld van Pygmalion wordt een levend meisje en Caesar wordt als god ten hemel opgenomen. Ovidius' zappende stijl en ingehouden humor dagen ons uit zijn spel met literatuur en met onze verwachtingen mee te spelen en te waarderen.