De muzen in het museum

12 maart t/m 2 april 2017

De nimf Salmacis en Hermaphroditus, geschilderd door Francois Joseph Navez in 1829 (collectie: Museum voor Schone Kunsten, Gent)De nimf Salmacis en Hermaphroditus, geschilderd door Francois Joseph Navez in 1829 (collectie: Museum voor Schone Kunsten, Gent)

In deze collegereeks geeft dr. Hans Smolenaars (voormalig hoofddocent bij de opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam) drie inleidende colleges over Ovidius en zijn beroemde werk Metamorfosen. Waar mogelijk worden de teksten van Ovidius in verband gebracht met (kunst)voorwerpen uit de collectie van het museum. 

  • data: 12 en 19 maart, 2 april 2017¹
  • tijd: 10.30 - 12.00 uur 
  • locatie: Nehalenniazaal, Rijksmuseum van Oudheden
  • kosten: € 35 (drie colleges, excl. museumentree, Museumkaart geldig)
  • aanmelden: uitsluitend via een iDEAL-betaling
  • kosten RoMeO-leden: € 25
  • aanmelden RoMeO-leden: uitsluitend via een iDEAL-betaling

¹ U kunt de colleges alleen als reeks bijwonen. Het is helaas niet mogelijk om individuele colleges te volgen.

Ovidius’ metamorfose van de literaire traditie in woord en beeld

Verandering is het thema van Ovidius' Metamorfosen. Veel van de personages die in zijn bonte verzameling zijn terechtgekomen, hebben dan al een lange traditie achter de rug. Polyphemus komt uit het epos van Homerus, Medea uit de tragedie van Euripides en Dido uit Vergilius' Aeneis.

Verrassende details toegevoegd

Hun leven was dus al in grote lijnen bekend, maar Ovidius voegt daar verrassende details aan toe. Zo was Polyphemus vroeger uitzinnig verliefd, wil Dido gewoon een kind en komt tussen Orpheus en Eurydice uiteindelijk toch alles nog goed. Van sommige verhalen ontbreken Griekse voorbeelden, zoals van Narcissus en van de hartstocht van de bronnimf Salmacis voor de jonge Hermaphroditus. Daarin maakt Ovidius dan wel weer gebruik van Odysseus' toespraak tot Nausikaä in Homerus.

Ovidius' spel met de literatuur

Van andere verhalen hebben we geen oudere voorbeelden, maar soms wel twee versies van Ovidius zelf, zoals van Phaëthon en Proserpina. Materiaal genoeg om Ovidius' spel met de literatuur mee te spelen en te waarderen. En dat is dan ook de bedoeling van deze drie colleges.

Na afloop van het college op 2 april volgt een rondleiding door het museum langs voowerpen en afbeeldingen die met Ovidius verband houden.